Anpassning till ständig förändring
Förändringstakten ökar, kundkraven blir allt högre, konkurrensen ökar. För att möta dagens krav måste företag och anställda vara kundfokuserade, vara förändringsbenägna och snabbt kunna lära sig nya saker.
De bakomliggande faktorerna till trenderna är att det dels sker en ökad marknadsanpassning och ökat teknikutnyttjande i företagen.
En trend definieras som en utvecklingsinriktning i företagets organisering. Organisering betyder hur arbetsuppgifter, ansvar och befogenheter fördelas, samt hur ledning och styrning av verksamheten hanteras.
1. Personalsnåla organisationer
- Färre ska göra mer. När personal slutar fördelas arbetsuppgifterna på kvarvarande personal i teamet.
2. IT-systemstyrda organisationer
- Ökad standardisering när det gäller arbetsprocesser, kvalitetsprocesser, personalutveckling och administration.
- Tekniken styr förändringstakten i många företag. Det som är tekniskt möjligt att införa sker oberoende av om organisationen och personalen har hunnit förbereda sig.
3. Kompetensberoende organisationer
- Nya kompetensbehov i och med att teknikområden mognar och försvinner, och nya kommer in, i en allt snabbare takt
- Ökade krav på social kompetens i det allt närmare arbetet med leverantörer och kunder
4. Gränslösa organisationer
- Många har fått en mer mobil arbetssituation och större möjlighet att ständigt vara tillgänglig.
- Gränsöverskridande samverkan med kunder och leverantörer gör att organisationens gränser känns otydligare.
5. Röriga organisationer
- Matrisorganisationen kan ge upphov till hög arbetsbelastning, vilket gör att det är svårt att prioritera och väga vad som är viktigt bland arbetsuppgifterna.
- Splittring på många projekt kan ge en hög arbetsbelastning och tidspress, vilket leder till bristande tid för återhämtning.
- Toppstyrning är vanligare utomlands och beslut är redan fattade långt innan de når medarbetaren, vilket minskar möjligheter till att kunna påverka.
- Kulturkrockar är vanliga i internationella organisationer. Det kan gälla såväl möteskultur som att insyn i frågor minskar.
addngo arbetar med att adressera ovanstående företeelser genom att:
- Organisera projekt så att en rimlig arbetsbelastning kan uppnås så att alla får förutsättningar att göra ett bra jobb.
- Genom verksamhetsutveckling skapa förutsättningar för att styra IT-systemutveckling.
- Adressera behov av kompetensutveckling för individen och företaget.
- Coacha ledare till att bli närvarande chefer som är ett måste för att genomföra förändringarna.